Wednesday, August 11, 2010

Kenangan Dolu-Dolu

Hari pertama berpuasa.....mengingatkan aku kenangan berpuasa dulu. Semestinya masa zaman2 dara sunti. Bulan puasa bagi aku dulu bukan waktu untuk berehat atau bersenang lenang. Lepas sahur aku dah kena tolong mak buat kuih. Kalau aku kerja, sekurang2nya aku kena tolong siapkan 2 jenis kuih. Alaa..lebih2 pun 3 jek yang aku mampu buat. Lepas tu baru aku gi kerja. Balik kerja, kena tolong mak aku mengemas dapo yang agak lebih kurang sepahnya tu. Yela buat kuih dekat 10 jenis, mau x  bersepah. Dengan nak masak untuk berbuka lagi...Lagipun mmg keje masak untuk berbuka tu mmg keje aku. Mak dah penat buat kuih, so giliran aku plak ddk kat dapo. Kenkadang mak tolong gak anak dara dia ni. Sayang gak mak kat aku ek....Mana ade mak yang tak sayang anak...

Kalau aku cuti, dari pagi jejak ke malam rasanya tangan aku tak kering. Ye la...kesian kat mak aku nk buat semua tu. Ala..lagi pun aku buat kuih2 yg senang jek. Kuih kertas, kuih bakar, kuih bom, kole kacang..dan yang paling aku tak suke buat kuih karipap. serius aku tak suke. mencik pun ade. yela ..pada aku mcm tak habis2. bosan la wei...ooo...mkn suke..buat x suke..bleh plak gitu ek. Kuih tu mmg aku sub kat adek aku yg ppuan. Buat la ko sampai siap. Aku sentuh pun tak. Buruk perangai kakak ek. Ok ape..aku buat 4-5 jenis. Dia aku bagi sejenis je. Mmg special utk dia...

Dan yang paling mencabar kalau ayah aku ajak gi kebun. Petik sawit..Aku idak le metik buah yang tinggi. Angkat galah pun tak kuat. Aku cuma tolong petik pokok yang rendah2..angkat buah..kutip buah....mmg ade rupa pekebun la senang cakap..Adek aku yang ppuan dapat excuse..ayah aku cakap sbb nk tolong mak...mana aci..aku pun kena tolong mak gak...masa tulah pk yang ayah aku ni kejam...adehhhh...bayangkan aje la, sebelum gi kebun aku kena tolong mak aku buat kuih..balik dari kebun, sambung balik tolong mak aku. Entah datang mana kederat aku tu pun aku tak tau...

Tapi tulah..semua tu mendewasakan aku. Mengentalkan aku yang cengeng ni. Bekalan yang cukup berharga buat aku. Bila pikir2 balik, hebat gak aku ni. Walaupun org dok ngate aku ni lembek la, ape la...Citt..Meh buat ape yang aku kena buat dulu...Ade boleh???..Cakap bole la......Apepun aku bersyukur sebab aku dididik dgn kesusahan..amat aku bersyukur....masyeh mak ayah...

No comments:

Post a Comment