Thursday, March 31, 2011

Memori 3 Tahun Lalu

Bulan 8, 2007 aku disahkan mengandung..seronok, gembira, semua ada. Macam2 yang aku lalui dalam tempoh tu. Mengidam, tak usah cakap. Yang bukan2. Semua yang aku idam, teringin, perlu diimport dari kampung ya. Menangis bagai nak rak bila inchik suami cerita pasal jambu air tapi tak bawak balik. Tak bole bau nasi la..Busuk katanyaa. Macam2. Tapi agak bertuah tak mengidam nak makan sabun. Inchik suami perlu bersyukur disitu....


4 bulan yang mengada2...sabar ya inchik suami

Masa ni dah tujuh bulan..macam di pam2 dah badan


Hari berganti hari, bulan berganti bulan..macam2 dugaan yang datang.mungkin tuhan nak menduga. Ditimpakan ujian yang aku tak jangka aku akan laluinya. Genap kandunganku 8 bulan, aku jatuh. Jatuh sendiri. Ntah mcm mana boleh jatuh pun aku tak ingat. Ligamen lutut kanan aku koyak. Mau tak menjerit aku. Satu flat ye dengar aku menjerit. Sampai ada jiran kata aku nak bersalin..Hahahha...buruk perangai aku...

Malam tu jugak, inchik suami gagahkan diri memikul isterinya ni dari tingkat 2 turun bawah. Masa tu kaki dah bengkak giler. Opkos la tak bole nak jalan kann..Harus la kena dukung..Sesi menangis kesakitan dah selesai. So, inchik suami decide nak anta aku balik kg. Malam tu jugak. Risau katanyaaa...Ok, aku on jekk..

Yang paling aku tak tahan, bila inchik suami naik atas umah nak kemas barang2, aku dalam kereta dok sms/call dia pesan dia soh bwk brg2 aku. Sabun madi pun aku soh amik sekali..Bole gitu??.. Macam haper je dah sakit2 pun byk songel kann...Nasib baik inchik suami sabar...

On da way balik kg, mula la perempuan mengandung ni rasa nak terkucil. Berhenti la kat perhentian dengkil. Dalam pada tak bole jalan tu, aku nak jugak gi toilet. Maka harus la kena dukung lagi kannn...nak dijadikan cerita, malang sekali lagi. Masa inchik suami dukung aku, kaki dia tersadung anak tangga..dapat bayangkan tak seorang suami yang sedang mendukung isterinya yang sarat mengandung, tersandung, jatuh, lalu si isteri terhempas ke lantai. Ngeri tak kejadian itu??...baru jatuh, dah jatuh lagi....tapi misi nk ke tandas ttp diteruskan...walaupunn...

Aku tak tau ape yg inchik suami rasa masa tu. Nampak mcm serabut. Aku ade cool sikit. Aku pun tak tau kenapa...Masa tu dua2 belah kaki aku bengkak terus. Terus x bole jalan...Ddk la aku melunjur kaki kat seat belakang sambil tersenggut2 tdo. Anak dalm perut, merasa la gegarannya. Tapi beliau masih stabil ddk dlm tu.. Inchik suami, terus memandu dgn hati yang tak tenteram..

Sampai kg, opkos la mak aku terperanjat. Tetiba pepagi subuh, anak beliau sampai.. Ayah, tetap maintain cool. . Esok paginya, aku dah langsung tak bole gerak kaki..Sakitnya,aku  tak bole nak cakap....Sakit giler hokehh. Terus call ambulance..nenooo.nenooo...neenoo..jadi tumpuan rakyat jelata aku kejap. Merasalah glamour naik ambulance...

Kat hospital, aku start buat perangai. Mau taknya, doc pasang besi untuk sokong kaki kiri aku. Dia takut kaki aku patah...halooo doc, saye ni mengandung. Pasang besi tu lagi, mau aku tak meraung. Sakit punggung aku tau. masa tu tanpa malu dan segan, menangis bagai nak rak aku. yang peliknya aku soh inchik suami yang tanggalkan  mende tu. Aku dah tak nampak dah doc kiri kanan. Last2 tak tahan dengar perempuan mengandung ni melalak, diorg bukak besi tu...ahhhhhhh...lega kat situ...

Seksa jiwa tak tamat kat situ. Nurse kata kalau ade contraction kompem aku kena bedah. Tapi klu bole, jgn. takut apa2 jd kat baby. Emosi aku masih stabil masa tu..Mereka nasihatkan aku cuba gerakkan kaki walupun sikit. Kalau tak, ditakuti aku akan lumpuh. Mak yang ade kat sebelah, harus dah banjir..Aku??...ntah..aku blur gile masa tu...Aku gak gerakkan kaki, tak bole...sakit yang amat...bengkaknya tak usah cakap. Macamm hape...

Merasalah seminggu aku dok sepital..Doc btau tulang punggung aku retak. harus la ddk bertangga kat spital kann..Seminggu gak la aku tak mandi. Bacin giler..eh, xde la bcin sgt. Mak ngan inchik suami rajin lap2kan aku tiap2 harii...Terima kasih buat saye wangi hari2...hehehe...

28.2.2008, aku sambut birthday kat spital. Xde la nak celebrate2 bagai ya...No makan2, no jalan2..duduk la kat sepital tu dendiam...Dapat la sekor teddy bear dari inchik suami. Sweet tak??..Sangat sweet kann??

Muke org jatuh tergolek2..tanda kat muka tu kesan tersagat kat dinding masa jatuh kali pertama tu...Dah macam jatuh moto dah rupa makcik ni...

Tengok, gemok bengkak tak kaki aku..Dah macam hape...

Mula dari situ, dapat la aku mc sebulan...dan hampir sebulan aku ddk kat wheel chair, dan hampir sebulan, keje aku makan tdo...arghh..gila bosan...tapi mak tak pernah bosan jaga aku, sediakan mkn minum, dengar aku nangis memalam, carikan ubat untuk aku...terasa aku amat menyusahkan beliau kali ni...masa kecik kemain degil xmau dengar kata, dah beso , sakit, mak gak yang jaga.....

Dalam masa sebulan, aku rasa mcm ape dunia aku. Ye la kan, dalam sekelip mata, aku tak bole jalan. Semua minta orang uruskan. Setia betul mak kat sisi aku. Inchik suami, dtg seminggu sekali. kadang 2 hari sekali. Tgk keadaan. Bila aku merajuk panjang, muncul la inchik suami dpn pintu...sayang juga beliau dgn aku..Biasalah, isteri tgh jiwa kacau, harus dijaga hatinya..kalau tak, makin kacau rasanyaa..

Masa ni la aku tau mana satu kawan. Ha laa..yang kata kawan baik pun tak muncul masa ni..xpe2 aku paham. Bila kita susah tak semua nak dekat dgn kita. Aku paham semua tu. Aku tak salahkan kalian...eh..tetiba rasa macam nak emosi plak...sob..sob..sedey kejap..

Opss...lupa nak btau. Aku tak bole bersalin normal. Kena operate. Sbb keadaan aku tak mengizinkan aku untuk 'push' baby bila tiba saatnya nnt.  Bila kata operate, aku ok. Tapi ape yang tak oknya bila pakar bius kata jarum sebesar jari kelingking beliau. Sekali lagi aku rasa nak pitam. Kenapa??..yela,doc tu seorang yang agak 'semangat' orangnya. So dapat bayangkan la kan besar mana jari kelingkingnya tu...Bisa buat belakang aku berlubang ye..ingat cerita sundel bolong tak??..oh tidakkk!!!

Sehari sebelum operation...Tengok, perut pun dah jatuh tu...Yang penting gue relax masa tu...masa ni dh bole jalan sikit2 dah..

Macam penat je cerita kisah silam yang sadis ni pepanjang...saje nak berkongsi..kata sharing is caring...buat peringatan buat ibu2 mengandung supaya lebih berhati2.....Anggap saja apa yang berlaku ada hikmahnya...Yang penting saye kuat..kuat nangiss!!..



No comments:

Post a Comment