Friday, April 15, 2011

Cara Aku Ajar Anak Buang Air Kat Toilet

Aku ni bole dikategorikan seorang mak yang garang....Biasalah, mak mana tak nak yg terbaik utk anak mereka kann..Sbb tu kadang garang itu perlu....So bab2 nak ngajar anak berdikari ni, mmg inchik suami serah kat aku....Sejak umur iman alisha nak masuk 3 tahun, aku mula ajar dia membuang kat toilet...Mula2 tu mmg la, bole jadi gaduh.. Soh pi toilet, x mau..Tetiba je dah bersepah..harus sgt perlu bersabar pada ketika itu..Itu lum masuk pakej dia 'buat kueh' sekali...mmg nangis...

Mula2 aku nak ajar dia kencing, memang selang sejam aku akan bawak budak kecik ni masuk toilet. Bosan gak kann..Tapi nak buat macama mana..itu cara aku..bila dah lama2, dalam 2 jam sekali...pernah sekali, bila aku ajak gi toilet, jawapannya, 'japp..japp'. Ok fine..aku terima...yang aku tak bole terima tetiba tgk dah mengalir...itu akibat 'jap..japp' dia tu la..ssh sgt nak tinggal cartoon kat tv. Masa tu mmg marah..tp xde la marah sgt pun..Tp karaktor marah tu mmg perlu ada..kata mama garang...dah terkencing tu, aku tutup tv, terus keluar dialog "no catoon lps ni" "tutup tv tu" "sape bukak tv, mama buang tv tu nnt"..wahh..garang tak hingat...psiko kann...itu hukuman sbb mengabaikan ape printah mama...
Syukur sape tak jadik anak aku...

Sejak tu, dia ingat. Jarang terlupa. Ha laa...dapat mama garang...karang tak bagi tgk tv karang, sape ssh??.so, pilihan di tangan sendiri...

Sekarang, dia tak pakai pampers lagi...cuma klu berjalan jek..itupun aku tanya nk kencing atau tak. kalau nk, mmg aku bwk kan jekk...senang...malam pun dah tak pakai pampers..kadang risau gak...Ha laaa..kalau terlepas, masak aku nak menjemur tilam...hehehe...

Dalam2 marah2 tu, jgn lupa puji klu dah berjaya buat. yang pasti tiap kali dia buang air kat toilet, aku puji pandai...kasi kembang ati tu sikit...Ye la ati anak kena jaga gak...

Apapun aku dh berjaya mengurangkan kos pampers beliau..dan berjaya juga ajar anak buang air di tempat yang sepatutnya....lega...

Antara sedar atau tak, anak2 ni sebenarnya pandai...kt pun perlu pandai nak didik mereka..Aku tak pandai..Tapi aku cuba buat yang terbaik untuk beliau...Sape tak sayang anak...Sape yang tak nak yang terbaik untuk anak....Tak semestinya kekurangan yang ada pada anak tu, menyebabkan kt tak pandang kelebihan yang dia ada...owhhh..tetiba rasa macam pakar motivasi plak...

No comments:

Post a Comment