Monday, March 19, 2012

Ayam Panggang Ala Kenny Rogers

Menangis aku tengok tetengah aku puasa nih..biasalh time puasa nilah sibuk nak jengah balik gambo2 makanan yang aku snap..lps tu dok teringin makan macam2..biasalah, orang puasaa...selera mcm hape kenkadang...fuhhhh..kalah naga....

Inchik suami dari haritu mintak aku buatkan ayam panggang ni..tapi disebabkan sibuk lari kesana sini, alisha sakit lagi, aku tangguhkan permintaan beliau itu..so kali ni aku tunaikann...resepi aku search kat google..senang, cepat dan sedappp *sesekali puji diri sendiri tak pe kannn*


Bahan2 untuk (8-10 orang)
1 ekor ayam (bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil)


Bahan-2 untuk make up ayam 
3 biji bawang besar - letak 2 biji bwg shj
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam - boleh ganti dgn sos tiram+lada hitam lada hitam serbuk/tumbuk
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir
2 sudu besar herba campuran (aku guna cajun)
1 1/2 sudu teh garam halus 
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit olive oil

Peram 3-4 jam..lagi lama lagi bagus...
*aku guna separuh ayam, so, pandai2 la adjust..gunalah deria rasa yg ada*


hasil perapan..


walaupun rupamu agak buruk, tapi rasamu mmg sedappp..tak perlu buat sos lada hitam..sebab rempah pada ayam dah cukup sedap...tapi aku makan dengan sos nando's...lagi la sedap kannn...

aku makan ape je yg tak sedap!!

No comments:

Post a Comment