Friday, August 3, 2012

Belajar Dari Kesilapan..

Seronok rasanya bila orang sekeliling ramai yang mengandung...yang melahirkan anak pun ramai...seronok kannn...tak tipu sebenarnya ada secebis sedih sebab rezeki utk aku pregnant belum ada lagi..ye, mungkin tuhan tahu yang baik untuk aku...takpe..sampai masanya, mengandung lagilah aku...bila, aku tak tau...apapun akan terus usaha dan doa byk2...

sebenarnya nk cerita pengalaman besarkan anak pertama..semua serba baru.*bukan beli barang baru ehh*..serba tak tau..bernasib baik jugak la ada mak dan mak2sedara yang sanggup kongsi segala petua utk aku..walaupun dalam hati kadang berkata..eh yeke??..perlu ke nk buat semua tu??..tak merepek ke??...biasalah aku ni kenkonon moden..semua nk tolak tepi...ngade..


 tapi tulah, dalam pada tu yang aku terkilan sgt tak dapat breastfeed kan alisha sepenuhnya...dapat bagi pun sampai lebih kurang 5 bulan..sbb takde susu..sedey kann..masa tu tak tau ade suppliment utk tambah susu badan ...yekla, dulu internet bukan dihujung jari..sekarang lain ceritalah kann...semuanya google...  macam mana nak tambah susu badan pun dah tau mcm mana..pikir-pikir balik kenapalah aku tak google bende ni semua dulu...sian alisha...takpelah, pikir yang baik je..mungkin takde rezeki dia..janji ade jugak aku bagi dia susu badan...sob..sob..insya'allah anak no 2 nanti aku cuba nak bg fully breastfeed...sangat jeles bila tgk ibu2 yang menyusukan anak buat stok susu sampai berbotol2..sampai penuh peti ais....hebat sungguh mereka ...

ntah mcm mana tetengah berblogwalking terjumpa Blog Dr Halina  isteri angkasawan negara tu...suke aku tgk cara dia bg anak dia makan..macam2...relax je bg daging kat anak dia...bole praktik jugak tu...klu buat kat alisha, kompem muntah balik...

ok, Ni aku share ape yang aku jumpa bagi mereka yang ada anak kecik dan bakal ibu/ayah...untuk aku dan inchik suami gak sebenarnya...

Masa umur alisha 1.5 - 2.5 tahun, memang betul menduga kesabaran aku dan inchik suami...dia umpama memberontak...menangis bagai nak rak bila tak dapat apa yang dia nak...tak kira kat mana..menangis, macam kena pukul bantai...terus terang aku cakap aku kadang tak sabar....aku marah dia...cuma tak kena rotan je..pikir-pikir balik, apelah salah budak tu sampai kena marah sampai mcm tu sekali...dia bukan tau ape pun..ye tak??..kite mak ayah ni yang dah dewasa pandai guna akal fikiran ni yang sepatutnya kawal emosi amarah tu..ini tak..nak marahhh jekk...ngek jugak kannn.....inilah kebaikan internet...bende2 yang kadang bole bukak mata kite..yang baik lahh..yang buruk tu jangan la diikut...

kalau nak anak cerdik dan pandai, rajin2lah amalkan ayat kat atas ni..insya'Allah mujarab....

Tu aje nak cerita...pengalaman menjadi ibu memang pengalaman yang sangat berharga dan sangat seronok..mencabar pun ye jugak....sape kata tak best jadik mak ni.....


No comments:

Post a Comment