Thursday, September 6, 2012

Ungkep Si Ayam Tua

Dari dulu memang aku sukeeeeeeeeee sangat makan ungkep ni..Tak kiralah ungkep ayam ke, daging ke, hati ke,..semua i loikee...makanan orang jawa  ni...ala, lebih kurang mcm rendang..beza cuma tak letak lengkuas, kerisik dgn santan jek...cuma kalini mcm teringin nk makan ungkep ayam tua..mmg la liattt...tp ntah, dh suke kannn..liat2 pun licin...meh, akak yang tak berapa pandai masak ni nk ajar masak....

Bahan-Bahan: *sukatan ikut suke, sesedap rasa*
Bawang merah
halia
Kunyit
serai
Cili sepedas yang mampu..
*blander semua..tinggalkan serai 2-3 btg utk diketuk*

Ayam tua/ayam pencen/ayam kampung
*klu nak guna daging, ayam aircond pun bolee....ikut suke*
sebenarnya aku tak tau plak ayam yg kaler kuning2 kat pasar tu ayam tua...bangsa berat mulut..cam gitulah...tau ni pun inchik suami yg btau...tu yang beli tu...

ketumbar, jintan yang dah diblander...

asam gelugur

cara masak:
tumis semua bahan yang dah diblander tu, termasuk ketumbarjintan, agak2 dah naik bau, masukkan ayam, serai yg diketuk, asam gelugur, serbuk perasa...masukkan air....air kena byk...biasalah ayam tua...liatttt...masak sampai agak2 ayam tu lembut (xde lembut sgt pun...dh namanya pun ayam tua..agak2 lembut dr liat kalah tiub moto, ok la tu)..
Biar sampai kering...alaaa....sama jek mcm rendang...
senang kannnn

Taraaaaaaaaaa..........walaupun rupanya huduh, tapi ditekakku mmg sedapppp...

memandangkan aku dah masak masakan paberet aku, so aku kenalah masak makanan peberet inchik suami..masak lemak rebung....aku tak makan rebung ni....sejak kawen ni, masak je...makannya tak.....walaupun aku masak tak sesedap nenek beliau masak, tapi aku masakkan jugak....kirannya haritu aku makan makanan peberet aku, dia makan makanan peberet dia...adil kannnn....


No comments:

Post a Comment